2014. június 8., vasárnap

Horgolt nyári kalap!



Mivel többen is érdeklődtetek, ezért itt írom le, hogyan készült a kalap!

Ez a kalap Piroska nevű horgolócérnából készült, 2-es tűvel.
Két gombolyag nem kell rá. A keményítés utáni súlya 9 deka.
A kalap mintája úgy születik, hogy látsz egy szép kézimunkát és "belelátod" a kalapot. :-)
A tetőrész egy kis csipketerítő, majd a kalap oldala szaporítás nélkül bármilyen minta lehet.
A karima mintája pedig szintén egy csipke kézimunka nagyobb körszelete lehet.
De lehet olyan horgolás is, amit pl. asztalkendő körbehorgolásához alkalmazunk.
Tehát kiaknázhatatlan, széleskörű a kalapminták tárháza.
Persze számolni azért kell, mert nem szabad, hogy a karima nagyon befodrozódjon, mert azt nem lehet keményíteni.

Maga a keményítőszer közönséges búzakeményítő por.
Egy púpozott evőkanál porhoz 2,5 dl víz kell.
Egy kalaphoz 7,5 dl vizet és 3 ek. keményítőt használok.

7 dl vizet felteszek főni, a maradékban csomómentesre keverem a port.
Amikor forr a víz, beleöntöm a keményítős vizet és még kis ideig kavarom. Jól besűrűsödik.
Hagyom kézmelegre hűlni és belenyomkodom a kalapot. Álljon benne kb 20percig, hogy jól beszívja magába.
Hát, az igazat bevallva, nem egy gusztusos látvány, de a cél érdekében mindent!

Ezután kinyomkodjuk és "kaptafára", akarom mondani kalapfára tesszük.
Formára igazítjuk és szárítjuk.
Nekem van egy olyan műanyag edényem, ami éppen fejméret :-)
Én arra teszem és a karimát szétsimítom, és szárítom.
Van, aki két részletben keményíti.
Először csak a karimát áztatja keményítőbe, és azt formázza, szárítja, a sapka része az csak úgy el van középen.
Majd, miután kemény lett a karima, akkor keményíti a sapka részét, amit egy ötliteres dunsztos üveg aljára húzva ér el.

Mutatom a kellékeimet: egy fedő, egy vödör, amire teszem a fedőt, és maga a formát adó edény. Szakácsnő lévén a konyhában fellelhető dolgokat alkalmazom :-)
A nagyobb stabilitás érdekében, amikor megszárad én még egyszer át szoktam kenni keményítővel. Csak úgy a kezemmel átsimizem.

Sok sikert, s ha nektek jobb ötletetek lesz, akkor mondjátok el nekem! :


Egy pontos mintaleírás Judittól!

Köszönjük :-)

Üdv:



11 megjegyzés:

  1. Köszönöm szépen, nagy segítség!

    VálaszTörlés
  2. A képtáramban fent van a kalap mintája.:)
    http://xfree.hu/album_show.tvn?aid=200859
    Már csak arra kéne emlékeznem, hogy milyen cérnából készítettem.
    Szeretettel
    Judit

    VálaszTörlés
  3. Van 2 gombóc Piroskám, kipróbálom egy 1xű mintával.Ha sikerül köszönettel veszem a mintádat!
    Kata

    VálaszTörlés
  4. Szeretném a kalap minta leírását. Regisztráltam, de mégse enged be az oldalra :( Tünde

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Küldj egy levelet nekem és elküldöm a mintát.
      rjuditka kukac gmail pont com
      Ez mindenkire vonatkozik.:)

      Törlés
  5. Kedves Judit!

    Érdeklődni szeretnék, hogy esetleg ez a yönyörűséges kalapot fehérben meg tudnám-e rendeni?
    Várom válaszát: Zsuzsa

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Zsuzsa!

      Megbeszélhetjük a kalapot.
      Írj a bellusnejuli@gmail.com címre.

      Üdv: Julám

      Törlés
  6. Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.

    VálaszTörlés
  7. Kedves Judit! Nagyon szeretném meghorgolni ezt a kalapot. A Piroska fonal az olyan mint az eldorádo vastagságra? Ezekből készítik a karácsonyfa díszeket is. Vagy esetleg más összetételű? A múlt nyáron láttam egy ilyet az üzletben nagyon megtetszett a lányomat szerettem volna meglepni vele, de azt mondta : Anya ennyit nem szabad érte adni és különben is sokkal többet ér, ha egyszer majd te meghorgolod. Gondolod, hogy nekem is sikerülhet? Van ehhez mintád? Nagyon megköszönném. További kellemes nyarat kívánok neked! Üdvözlettel: Jankovicsné Ica Vecsésről

    VálaszTörlés
  8. Szeretném ezt a szép kalapot meghorgolni, nem vagyok ilyen mint Te, ezért ha tudnád elküldeni nekem a leírást, megköszönöm.
    pupaty1@gmail.com

    VálaszTörlés